المعلومات الشخصية

أستاذ مساعد

قسم قسم دراسات الطفوله

كلية علوم الانسان والتصاميم

وسائل التواصل

هاتف: 6400000

بريد الكتروني: ambalilah@kau.edu.sa

اريج مازن عبدالرزاق بليله

أستاذ مساعد

نبذة عامة

حصلت على درجة الماجستير والدكتوراه في علوم التخاطب والنطق من جامعة وسترن بكندا. أعمل حاليا أستاذ مساعد بجامعة الملك عبدالعزيز بجدة

الشهادات العلمية

  • 2005

    درجة البكالوريوس من دراسات الطفولةكلية الإقتصاد المنزلي, جامعة الملك عبدالعزيز, جدة, المملكة العربية السعودية

  • 2012

    درجة الماجستير من علم النطق واللغةالصحة و علوم الحياة, جامعة وسترن, لندن-اونتاريو, كـــــــندا

  • 2018

    درجة الدكتوراة من علم النطق و اللغةالصحة و علوم الحياة, جامعة وسترن , لندن-اونتاريو, كـــــــندا

الخبرات السابقة

  • 2005-2009

    معيد, جامعة الملك عبد العزيز, جدة, المملكة العربية السعودية

  • 2010-2017

    عضو في فريق البحث العلمي في معمل اللغة والذاكرة, جامعة وسترن, , كـــــــندا

  • 2018-حاليا

    أستاذ مساعد, جامعة الملك عبدالعزيز, جدة, المملكة العربية السعودية

الاهتمامات البحثية

انا مهتمة بدراسة النمو اللغوي عند الأطفال الطبيعيين والأطفال الذين لديهم اضطرابات لغوية من آحادي اللغة و ثنائي اللغة. تحديداً، انا مهتمة بالتشخيص اللغوي للأطفال العرب آحادي اللغة والأطفال العرب الذين يتحدثون اللغه الانجليزية كلغة ثانية.

Publications:

Balilah, A., Rafat, Y., Archibald, L.M.D. (2019). Domain-Specific and Domain-General Processing Accounts in Children with Specific Language Impairment (SLI): Contribution of Cross Linguistic Evidence. In S. Hidri (Ed.), (English Language Teaching Research in the Middle East and North Africa). Palgrave.

Balilah, A., & Archibald, L. M. D. (2018). Sentence Recall and Single Word Reading in Monolingual Children and Same-age English Language Learners (ELLs) with and without Parental Concerns about Language Development. Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Balilah, A., & Archibald, L. M. D. (2018). The Measurement of Language Ability and Impairment in Arabic-speaking Children. In S. Hidri (Ed.), Revisiting the assessment of second language abilities: From theory to practice. Springer.

 

PhD Thesis:
Balilah, A. (2017). Linguistic and Cognitive Measures in Arabic-Speaking English Language Learners (ELLs) and monolingual children with and without Developmental Language Disorder (DLD). Electronic Thesis and Dissertation Repository. 5088. https://ir.lib.uwo.ca/etd/5088

Master Thesis:
Balilah, A. (2012). Sentence Recall in Monolingual and ELL with and without Parental Concerns about Language Development. Electronic Thesis and Dissertation Repository. 624. https://ir.lib.uwo.ca/etd/624

 

Balilah & Archibald, Linguistic and Cognitive Measures in Arabic-speaking English Language Learners (ELLs), Madison, Wisconsin, June, 2017. ?
Balilah & Archibald, Linguistic and Cognitive Measures in Arabic-speaking English Language Learners (ELLs), Madison, Wisconsin, June, 2017. ?
Balilah & Archibald, Linguistic and Cognitive Measures in Arabic-speaking English Language Learners (ELLs), Madison, Wisconsin, June, 2017. ?

Accepted (Peer-Reviewed Posters) Presentations: 

Balilah & Archibald, Linguistic and Cognitive Measures in Arabic-speaking English Language Learners (ELLs), Madison, Wisconsin, June, 2017. 

Kwok, Balilah, Albakri, Elbadri, Wang, Oram Cardy, & Archibald, Quantifying Intratest Performance Variability on Standardized Language Measures in Arabic-speaking English Language Learners (ELLs), Children with Developmental Language Disorder, and Typical Controls, Madison, Wisconsin, June, 2017. 

Balilah & Archibald, The Measurement of Language Ability and Impairment in Arabic- speaking Children, Madison, Wisconsin, June, 2016. 

Balilah, & Archibald, Investigating a working memory advantage in bilingual Arabic-English children, Workshop on Bilingualism and Executive Function: An Interdisciplinary Approach, New York, May, 2015. 

Balilah & Archibald, Linguistic and Cognitive Factors Sensitive to Language Performance Differences in English Language Learners (ELLs), Madison, Wisconsin, June, 2015. 

Balilah & Archibald, Linguistic and Cognitive Factors Differentiating Arabic-speaking Children with and without Specific Language Impairment (SLI)., Symposium on Research in Child Language Disorders, Madison, Wisconsin, June 2014.

Balilah, & Archibald, Sentence Recall and Single Word Reading in Monolingual and ELL with and without Parental Concerns about Language Development, Child Language Seminar, The University of Manchester, June, 2013. 

Balilah & Archibald, The Language Characteristics of Arabic Speakers with Specific Language Impairment (SLI), Symposium on Research in Child Language Disorders, Madison, Wisconsin, June, 2013. 

 

 

الاهتمامات العلمية

المواد والمحاضرات

مجالات الخبرة